Translate

Τετάρτη 4 Ιανουαρίου 2017

Κατηγοριοποίηση επαγωγικών κινητήρων με βραχυκυκλωμένο δρομέα

Με την μεταβολή των χαρακτηριστικών του δρομέα ενός επαγωγικού κινητήρα είναι δυνατή η υλοποίηση μεγάλης ποικιλίας χαρακτηριστικών ροπής-ταχύτητας. Δηλαδή οι διαφορετικές χαρακτηριστικές ροπής-ταχύτητας στην ουσία έχουν ληφθεί από επιλογή του κατάλληλου συνδυασμού της αντίστασης δρομέα και στάτη και της αντίδρασης δρομέα και στάτη, με τις παραμέτρους του δρομέα να αποτελούν τον κύριο παράγοντα. Με σκοπό να βοηθήσουν τη βιομηχανία στην επιλογή των κατάλληλων κινητήρων για διάφορες εφαρμογές και για όλο το εύρος ισχύος η ΝΕΜΑ έχει θεσπίσει μια σειρά από τυποποιημένες σχεδιάσεις κινητήρων με διαφορετικές χαρακτηριστικές ροπής-ταχύτητας. Αυτές οι τυποποιημένες σχεδιάσεις ονομάζονται κλάσεις σχεδίασης. Είναι βασικά τέσσερις και φαίνονται στο παρακάτω σχήμα.



Κλάση Α: Οι κινητήρες της κλάσης Α παρουσιάζουν κανονική ροπή εκκίνησης, κανονικό ρεύμα εκκίνησης και χαμηλή ολίσθηση. Η ροπή ανατροπής είναι περίπου ίση με Τον. Το πρόβλημα με αυτή την κλάση είναι το ιδιαίτερα υψηλό κρουστικό ρεύμα εκκίνησης, που είναι περίπου ίσο με  Ιον. Για αυτό και σε αυτούς τους κινητήρες μεγάλης ισχύος πρέπει να χρησιμοποιείτε κάποια μέθοδος μείωσης της τάσης κατά την εκκίνηση. Αυτοί οι κινητήρες χρησιμοποιούνται για την κίνηση μηχανημάτων σταθερής ταχύτητας χωρίς μεγάλη ροπή εκκίνησης. Τυπικές εφαρμογές αυτών είναι οι αντλίες, διάφορες εργαλειομηχανές και ανεμιστήρες.

Κλάση Β: Οι κινητήρες της κλάσης Β παρουσιάζουν κανονική ροπή εκκίνησης, ρεύμα εκκίνησης 25% μικρότερο από την κλάση Α και χαμηλή ολίσθηση. Το ρεύμα εκκίνησης μειώθηκε με σχεδιασμό τυλίγματος υψηλής αντίδρασης σκέδασης. Η ροπή ανατροπής είναι περίπου ίση με Τον. Η ροπή εκκίνησης είναι ίδια με την κλάση Α με κατασκευή όμως διπλού κλωβού ή κλωβού με βαθειά αυλάκια. Οι εφαρμογές των κινητήρων κλάσης Β είναι παρόμοιες με αυτών της κλάσης Α αλλά προτιμούνται λόγω του μικρότερου ρεύματος εκκίνησης. Για αυτό και έχουνε αντικαταστήσει στην σύγχρονη τεχνολογία τους κινητήρες της κλάσης Α.

Κλάση Γ: Οι κινητήρες της κλάσης Γ παρουσιάζουν μεγάλη ροπή εκκίνησης (περίπου ίση με Τον), μικρό ρεύμα εκκίνησης και χαμηλή ολίσθηση, μεγαλύτερη όμως των κινητήρων κλάσης Α και Β. Η ροπή ανατροπής είναι ελαφρός μικρότερη από τους κινητήρες της κλάσης Β. Έχουν τύλιγμα δρομέα διπλού κλωβού μεγαλύτερης αντίστασης από την Α και τη Β κλάση και για αυτό είναι και ακριβότεροι από τους προηγούμενους. Αυτοί οι κινητήρες χρησιμοποιούνται σε φορτία που απαιτούν υψηλή ροπή εκκίνησης όπως συμπιεστές, μεταφορικές ταινίες κ.α.

Κλάση Δ: Οι κινητήρες της κλάσης Δ παρουσιάζουν πάρα πολύ μεγάλη ροπή εκκίνησης (περίπου ίση με Τον), μικρό ρεύμα εκκίνησης, και μεγάλη ολίσθηση. Η μεγάλη ολίσθηση (7%-11%) οφείλετε στο ότι ο δρομέας των κινητήρων αυτών διαθέτει ράβδους μικρότερης διατομής κατασκευασμένες από υλικό μεγαλύτερης αντίστασης (άρα ο δρομέας έχει μεγάλη αντίσταση). Επίσης παρουσιάζουν και μεγάλη ροπή ανατροπής. Χρησιμοποιούνται για την κίνηση διακοπτόμενων φορτίων που χρειάζονται μεγάλη επιτάχυνση και για κρουστικά φορτία όπως πρέσσες, διατρητικά μηχανήματα, ψαλίδια και μηχανήματα με σφόνδυλο.

Βιβλιογραφία: Ηλεκτρικές μηχανές (Stephen j Chapman) και βιβλίο ηλεκτρικών μηχανών Επάλ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου